Trendek jönnek, trendek mennek, de akadnak olyanok, melyek gyökeresen
átformálhatják a vendéglátóipart. A METRO egyik partnere, az NX Food stratégiai
szakértője, Frank Anders sorba vette, milyen folyamatok alakítják a jövő éttermeit.
Egészséges készételek
Hol vannak már azok az idők, amikor a készételek fogyasztása egyet
jelentett az egészségtelen táplálkozással? Tény, hogy a készételek a hadsereg
soraiból indultak hódító útjukra: a hosszú ideig eltartható ételeket – akkor
még konzervként – eredetileg a katonák élelmezésére fejlesztették ki, és onnan
kerültek az 1950-es években a háztartásokba. Ám míg korábban a tartósságuk tette
a készételeket különösen vonzóvá, addig a mai fogyasztók sokkal inkább az
általuk biztosított rugalmasságot és a velük megtakarított időt jutalmazzák a
megvásárlásukkal. A termékek egy része tehát kikerült a konzervdobozok
fogságából, és új trendet teremtett. A gyors fogyaszthatósággal együtt ugyanis
a fogyasztók nem akarnak lemondani az egészséges táplálkozásról sem: a
készételektől ma már éppolyan elvárás a friss hozzávalók megléte és az
adalékanyagok hiánya, mint bármelyik bisztróban vagy étteremben. A saláták, a
szusik, a különböző wrapek, vagy az előkészített, otthon minimális időbefektetéssel
elkészíthető fogások jól illeszkednek az egészségtudatosság trendjébe is.
A minőségi, változatos kész-, illetve előkészített ételek az éttermek
konyháinak is jó szolgálatot tesznek: friss összetevőkkel kombinálva lehetőséget
adnak arra, hogy a vendégek gyorsan hozzájussanak a megrendelt egészséges,
igényes fogásokhoz. A vendéglátóhelyek döntő többsége él is ezekkel a
munkaerőkímélő megoldásokkal.
METRO tipp: METRO Chef yakitori sticks
Gourmet vegetáriánus és vegán fogások
Az első vegetáriánus étterem, a Hitl 1988-ban nyitott meg Zürichben, és
mint afféle csodabogár a vendéglátóhelyek között, be is került a Guiness
Rekordok Könyvébe. Ám ahogy a jóléti
társadalom élménye kivezette a húst a luxuscikkek sorából, és a húsmentes
életmód, s az azt kiszolgáló vendéglátás is egyre nagyobb teret nyert. Az igazi
forradalmat e téren is az ezredforduló hozta el: míg 2007-ben 500 tisztán vegetáriánus,
és mindössze 85 kifejezetten vegán étterem létezett Európában, 2021-re ezek a
számok 4000 és 2500 körül alakultak. 2019-ben a trend elérte a
csúcsgasztronómiát is: a németországi Hét Hattyú és a francia ONA lettek az
első Michelin-csillagos vegán éttermek.
A húsmentes életmód követői ma már egyre több vendéglátóhelyen
választhatnak az étlapról a falafelen, a zöldséglevesen vagy a salátán túlmutató
vegetáriánus vagy vegán fogást. A növényi alapú húshelyettesítők piacának utóbbi
évtizedben tapasztalt berobbanásával pedig egészen új perspektívák nyíltak meg
a gasztronómiában.
METRO tipp: METRO Chef Veggie növényi alapú hamburgerpogácsa
Farmtól az asztalig
A fenntarthatóságot és a frissességet egyszerre garantáló rövid
ellátási láncok non plus ultrája a farmtól az asztalig (F2T – farm-to-table)
mozgalom, melyet a 2000-es évek elején az amerikai Dan Barber tett ismertté
Blue Hill nevű éttermével, mely saját farmjával állt szimbiózisban: az ott
termelt javakat dolgozta és tálalta fel Dan vendégeinek.
Az F2T mozgalom adott új lendületet a függőleges és a városi
kertészkedésnek, melyek a városi tereket állították a növénytermelés
szolgálatában némi rafinériával. Az antwerpeni Jane Table étteremben egyenesen
a vendéglátóhely tetőteraszán teremnek a zöldségek és fűszernövények, a berlini
Good Bank étteremben pedig a pult mögötti fal alakult át mikrofarmmá.
Igaz, ezek a megoldások egyelőre nem szolgálják ki teljes egészében a
vendéglátósok igényeit, de kétségkívül új színt visznek a gasztronómiába.
METRO tipp: METRO Chef bio cserepes fűszernövények
Fenntartható konyha
A fenntarthatóságot a szektor meglepően sokoldalúan tudja szolgálni,
kezdve a hozzávalók teljeskörű feldolgozásától (ez a „fejtől a farokig” elv a
húsok és halak hasznosításában, ami az állat lehető legtöbb részének
felhasználását forszírozza) a műanyag minimalizálásán át az olyan digitális
megoldásokig, mint az éttermek környezeti hatását kalkuláló Greentable app. Zöldségcsipsz
fonnyadt zöldségekből, maradék kenyérből főzött sör: az ételmentés és
újrafeldolgozás ügyét felkaroló start-upok száma egyre gyarapodik. A
hulladékmentességre törekvés egyébként nemcsak a bolygónak jó, hanem a
zero-waste étterem imidzsét is erősíti, s gazdaságilag is megéri. A műanyag
csomagolás kiváltása széles körben elvárás, és még csak nem is nagy kunszt: a
papír, a bambusz vagy a komposztálható cukornád csomagolóanyagok kiváló alternatívát
kínálnak.
METRO tipp: METRO Professional biológiailag lebomló tányérok,
dobozok
Házhozszállítás, szellemkonyhák
A vendéglátás a házhozszállítás elterjedésével kitört az éttermek falai
közül és beköltözött az otthonokba: a nemzetközi konyha ínyencségei, a
gyorséttermek kínálata és a házias éttermi fogások egyaránt megtalálhatók a
kiszállítható ételek palettáján, akár a népszerű ételszállító appokon
keresztül, akár közvetlenül a vendéglátóhelytől rendeli meg a kedves vendég. Az
utóbbi négy évben több, mint a duplájára nőtt az elvitelre vagy házhozszállításra
kért ételrendelések száma, a pandémia ideje alatt pedig fő bevételi forrássá
vált a „karanténba” kényszerült éttermek számára. Az ételkiszállítás
csillagának emelkedésével új műfajt teremtettek az egyszerre több éttermet vagy
márkát kiszolgáló, de saját vendégkörrel nem rendelkező, úgynevezett „szellemkonyhák”.
Ezek a konyhák csúcsra járatott kapacitással kizárólag kiszállításra vagy
elviteles rendelésre dolgoznak – egyelőre az Egyesült Államokban terjedt el a
szellemkonyhák gyakorlata, de valószínűleg nem kell sokat várni európai
megjelenésükre sem.
Személyre szabott táplálkozás
Miért van az, hogy míg az egyik embernek meg se kottyannak a csípős,
fűszeres ételek, a másikat fél napra kiütik? Hogy eshet meg, hogy míg egyes
szerencsések bűntudat nélkül habzsolhatják a finomabbnál finomabb desszerteket,
másoknak elég csak ránézni egy cukrászda kirakatára, hogy fél kilót hízzanak
tőle? A diatetikusok előtt rég nem titok, hogy minden ember emésztése egyéni: ez
az oka annak, hogy nincsenek univerzális varázsdiéták, vagy éppen bárkire
érvényes szuperétrendek. A személyre szabott táplálkozási karakterisztika, amit
különböző markerek mentén állítanak össze, még gyerekcipőben jár, de vegyük
észre, hogy itt toporog a küszöbön. A személyre szabott táplálkozás piaca
2021-ben 2.5 Mrd EUR értékű volt globálisan, 2027-re viszont akár 19 Mrd is
lehet. Egyelőre roppant precíz, munkaigényes és költséges karakterisztikáról
van, a vendéglátásban mégis megjelent néhány egyszerű, de nagyszerű ötlet: kifinomult
szűrőkkel ellátott webshop, vagy az ismert jellemzők alapján összeállított,
személyre szabott menü.