Az alfák már a spájzban vannak: ismerd meg jövendő fogyasztóid!

Olvasási idő : 9 Perc
Az alfák már a spájzban vannak: ismerd meg jövendő fogyasztóid!

Rántott dinó hasábburgonyával, paradicsomos tészta, halrudacskák rizzsel – sok vendéglátóhely ma is azokkal az ételekkel traktálja a gyermekvendégeit, mint anno a szüleiket. Csakhogy ezek a gyerekek már a közösségi média reflektorfényében (és árnyékában) élnek születésük óta, előbb olvasnak szöveget valamilyen eszköz kijelzőjén, mint könyvben, és a Mikulásnak is webáruház-linket küldenek a vágyott ajándékról, mintsem levelet írjanak. Nem lehet ugyanúgy kezelni őket, mint szüleik vagy akár idősebb testvéreik generációját. Az alfa generáció, a 2010-2025 között született gyerekek egyre szélesedő tábora a szolgáltató szektort, és különösen a vendéglátást eddigi stratégiái átgondolására készteti – méghozzá minél hamarabb, hiszen jól tudjuk: a gyerek nő, mint a bolondgomba.

Generációs igény az egészségre
Mit kell tudni az alfákról? A legfontosabb, hogy ők az ezredfordulós generáció gyermekei, szüleiket pedig már volt idő meg- és kiismerni. Az ezredfordulósok (Millenials, más néven Y generáció, de az X generáció későn gyereket vállaló tagjai is alfákat nevelnek) karrierjében és magánéletében egyaránt tudatosok, érzékenyen reagálnak az olyan globális kihívásokra, mint a klímaváltozás vagy a környezetszennyezés, és az egyéniség, önkifejezés, szabadság hívószavak mentén szervezik az életüket. Az alfák szinte az anyatejjel szívják magukba a minőségi és egészséges étkezés iránti igényt, hiszen szüleik generációjából kerülnek ki a lelkes hobbiszakácsok, gasztrobloggerek, vagy a közösségi média gasztronómiai influenszerei. Az ezredfordulósok körében már senki nem nézi ufónak a speciális étrendet folytatókat, hiszen ezek a diéták pont az utóbbi negyed évszázadban lettek népszerűek (vagy éppen kényszerűek). Vegán, vegetáriánus, flexitáriánus, gluténmentes, cukormentes, laktózmentes – ha az Y generációsok látják vendégül egymást, fel vannak készülve a speciális igényekre.

Élménykeresés, önkifejezés, digitalizálódás
A jól szituált ezredfordulósok konyhájában kevesebb a vörös hús (általában a hús), a cukorral szűkmarkúan bánnak, de több a zöldség és a gyümölcs, valamint a magas rost- és fehérjetartalmú alapanyag. Az Y-generációs szülők gyermeküket önkifejezésre és az egyéniség tiszteletére nevelik, így az alfák hamar megtanulják a döntéseikben rejlő erőt. Ahogy az ezredfordulósok, akiket a közösségi média a megosztásra érdemes élmények felé fordította, úgy az alfa generáció tagjai is élménykeresők. Mivel az alfák vizuális alapélményeit képernyőkön elérhető tartalmak sokasága alakította ki, a látvány komoly motivációt jelent számukra. A 2010 után születettek már semmilyen szállal nem kötődnek a 20. századhoz, egy digitalizálódott világba érkeztek, ahol a fizikai valóságnak magától értetődően létezik egy virtuális kiterjesztése is.  Az alfa generációsok vélhetőleg még mobilabbak lesznek, mint a szüleik, akik közül az első digitális nomádok kikerültek – ez a mozgékonyság nyitottságot és kíváncsiságot hoz magával.

Új fizetővendégek a láthatáron
A kíváncsi és öntudatos alfák jelenleg szerzik első élményeiket a vendéglátóhelyekről – az a vendéglátós, aki később (azaz pár éven belül!) fizetővendégként szeretné őket viszontlátni, jobb, ha már most megnyeri őket magának.  Mivel tehetünk az alfa generációsok kedvére? Jöjjön néhány gyakorlati tipp.

Kérdezd őket!
A legegyszerűbb megkérdezni magukat az érintetteket, hogy mi a kedvenc ételük. Csak adj nekik papírt, ceruzát, és leírják vagy lerajzolják! Egy ilyen felmérés után az étlapon nyugodtan átírható a „Gyerekeknek ajánljuk” rovat címe „Gyerekek ajánlják” fordulatra.

Tedd személyre szabhatóvá az ételeket!
Az alfák már kicsi koruktól kényesek arra, hogy önálló döntéseket hozzanak, így élve meg saját egyéniségüket. Ahogy a számítógépes játékokban létrehozzák a saját avatarjukat különböző elemek kombinációjával, úgy az étel is lehet számukra önkifejezési eszköz. Az, hogy a feltálalt ételt félig-meddig maguk alakították, vonzóvá teszi számukra a fogást.

Kínálj egészséges fogásokat!
Az alfa generáció tagjai számára az otthon ízei már nem feltétlenül a rántott húst jelentik, amennyiben a család tagjai egészségtudatosan étkeznek, vagy valamilyen alapanyagra érzékenyek. A gyerekeknek szánt ételkínálatban is szerepeljenek laktózmentes, gluténmentes, cukormentes vagy éppen vegán fogások. A gyümölcsök és zöldségek színessé, izgalmassá varázsolják az ételeket – miért épp a gyerekeket fosztanád meg ettől a kalandtól?

Építs a kíváncsiságukra!
A gyerekek megfelelő motiváció birtokában szívesen fedeznek fel új ízeket. Tedd kívánatossá a nekik szánt ételeidet történettel, játékkal, képekkel. Az étlapon a nekik szánt kínálat oldalai tartalmazzanak illusztrációt! Az alfa generációsok egy része nemcsak a leendő élményt látja benne, hanem a megosztható fotót is.

Digitalizálj!
A 21. századi gyerekek számára idegen a nyomtatott étlapról válogatás. Az érintőképernyős terminálok, a tabletes megoldások, vagy a mobilalkalmazások, különösen, ha játékos elemeket és sok képet tartalmaznak, viszont ismerősek és vonzóak számukra, hiszen ezek kezelésében otthonosan mozognak.

Érdemes tisztában lenni vele, hogy ez a korosztály várhatóan korábban válik fizetőképessé, mint az előzőek. A karrierjük csúcsán lévő ezredfordulósok gyakran bőséges zsebpénzt adnak gyerekeiknek, akik digitális kompetenciáik miatt várhatóan hamarabb be tudnak lépni a munkaerőpiacra; a bankok már 12 éves kortól kínálnak bankszámlát a korosztály tagjainak, virtuális számlájuk pedig még korábban lehet. Az idősebb alfák tehát potenciálisan belátható időn belül fizetővendégekké válnak – vagy máris azok. Az üzleti jövőjébe fektet, aki megismeri és megnyeri őket magának.