Fenntartható beszerzés

Olvasási idő : 0 Perc
Fenntartható beszerzés

Beszerzés? Csak felelősen!

Annak, hogy honnan és hogyan kerül egy-egy termék az áruház, a bolt vagy egy vendéglátóegység kínálatába, különösen nagy szerepe van a fenntartható termelés és fogyasztás kialakításában. Ezért fontos a felelős beszerzés gyakorlata.

A felelős beszerzés azt jelenti, hogy a termékek vásárlását a vállalkozó fenntarthatósági szempontok alapján végzi: a felelősség végső soron a környezet érdekében meghozott döntésekben és választásokban manifesztálódik. 

Annak, hogy honnan és hogyan kerül egy-egy termék az áruház, a bolt vagy egy vendéglátóegység kínálatába, különösen nagy szerepe van a fenntartható termelés és fogyasztás kialakításában. Ezért fontos a felelős beszerzés gyakorlata.

A felelős beszerzés azt jelenti, hogy a termékek vásárlását a vállalkozó fenntarthatósági szempontok alapján végzi: a felelősség végsősoron a környezet érdekében meghozott döntésekben és választásokban manifesztálódik.

Segítenek a termékmegjelölések
Az eredetmegjelölő címkék jó támpontot jelentenek: a bio-, vagy organikus-, a felelős/fenntartható termelésből származó termékmegjelölések a termék magas minősége mellett hozzáadott értéket is képviselnek – kiemelten a fiatalabb generációba tartozó vásárlók körében. Egy termék beszerzése azonban más módon is lehet fenntartható: a helyi, régiós vagy hazai termelésből származó termékek például a szállítási útvonal rövidsége miatt kisebb környezeti lábnyomot hagynak a beszerzés során. Ugyanígy a szezonális zöldségek, gyümölcsök előnyben részesítése is felelős beszerzésre vall.

A METRO kínálatában bőségesen találhatók olyan termékek, melyek révén a vendéglátós vagy a kereskedő hitet tehet a felelős beszerzés elve mellett. Hogy hogyan érvényesíti a felelős beszerzés elvét a METRO, arról Perendi Péter minőségbiztosítási és fenntarthatósági vezetőt kérdeztük.

 

Mit jelent a METRO számára a felelős beszerzés? 
Perendi Péter:
Fenntarthatósági stratégiánkat az ENSZ 17 fenntartható fejlődési céljának megfeleltetve határoztuk meg. A felelős beszerzés ezek közül háromhoz kapcsolódik szorosabban: a fenntartható termelés és fogyasztás elvéhez, a víz alatti élővilág védelméhez, valamint a szárazföldi élővilág megóvásához.

A saját márkás termékeink esetében a felelős beszerzés irányelvét a teljes ellátási láncra vonatkoztatjuk, és a német kereskedelmi törvénnyel összhangban csak olyan beszállítókkal és partnerekkel dolgozunk, akiknél már a termék forrásánál biztosítottak a munkavállalók emberi jogai, valamint a méltányos foglalkoztatás is. Ez mind része a fenntartható üzletnek és kereskedelemnek.

Mondanál pár példát a felelős beszerzésre a saját márkás termékek esetében?
Perendi Péter:
A főbb irányvonalak egyike a csomagolóanyagok optimalizációja, hogy minél kevesebb csomagolási hulladék képződjön, továbbá hogy olyan anyagokat használjunk, amelyek könnyen újrahasznosíthatóak. Bio, tudatos és tanúsított termékkínálatot alakítottunk ki, ezek közül saját márkás termékeink száma nemzetközi szinten már meghaladta a félezret, melyek forgalmazásának alapja, hogy évről-évre sikeresen szerepeljünk az éves auditáláson. Törekszünk az egészséges és tápláló élelmiszerkínálat kialakítására: termékeinkben folyamatosan csökkentjük a sót, a hozzáadott cukrot, a tartósítószereket, fokozatosan kivezetjük a mesterséges színezéket és a nátrium-glutamátot. Széles termékválasztékot alakítottunk ki a vendéglátás számára az egyszer használatos műanyagokkiváltására komposztálható és a lebomló alternatívákkal. Ügyelünk a fenntartható források alkalmazására a saját márkás termékválasztékunkban is: jelenleg például a saját márkás tojásaink több mint fele (63%-a) ketrecmentes tartásból származik, továbbá az is elmondható, hogy saját márkás termékeink 96%-a pedig fenntartható, felelősségteljes erdőgazdálkodásból származó fát, farostot, papírt tartalmaz.

Miért jó, ha egy étterem felelős beszerzést folytat – akár a METRO-ban? 
Perendi Péter:
A felelős beszerzés nemcsak a környezetnek előnyös, hanem a vállalkozásnak is: fokozza a vállalkozáshoz kapcsolódó élelmiszerrendszer ellenálló képességét, így közvetve a vállalkozás rezilienciáját is erősíti. Csak gondoljunk bele, hogy a vendéglátóhelyek kínálta ételek mennyire képesek befolyásolni a trendeket: a vendégek által felfedezett ízek gyakran kihatnak vásárlásaikra is. Vendégként és vásárlóként egyaránt igaz, hogy mind több fogyasztó érdeklődik az iránt, hogy honnan származik az általuk elfogyasztott élelmiszer, hogyan nevelték vagy termesztették, ki gyártotta. Mindenképpen plusz pontot jelent egy étteremnek, ha felelős beszerzést folytat – aki ezt teszi, érdemes kommunikálni is róla a vendégek felé! 

Ismerd meg bővebben a felelős beszerzés módszerét Az én fenntartható éttermem című elektronikus kézikönyvünkben!