Jászvega Kft.
Kéz a kézben a METRO-val a közös termékfejlesztésben
A Jászvega Kft. Jászfényszaru határában összesen mintegy 15 hektár kiváló minőségű földterületen gazdálkodik, hosszú évek óta kiemelkedő eredménnyel
Évtizedes szakértelmüket a saláták specialistájaként országszerte elismerik. A legtöbb ember számára a földterület csak nyűg, hiszen művelni kell. Borbély Sándorék viszont egy lehetőséget láttak benne, mert, ahogy Shakespeare mondta: „a műhöz nem csak művészet és tudás – türelem is kell”. A Jászvega sikeréhez hozzájárul alapítóinak tudatossága abban, hogy merre tartanak, mik a határozott céljaik a vállalkozással. Mára városlakók ezreinek kerülnek asztalára az innen származó salátakülönlegességek, ezért is érdekes megtudni, mi földben terem a saláta. Erről, és a gazdaság sikeréről Borbély Sándorral, a vállalat társtulajdonosával beszélgettünk. Hogyan kezdett el gazdálkodni? Mióta foglalkozik ezzel a tevékenységgel? Mint sok más őstermelő, mi is a Nagybani piacon kezdtük a szárnybontogatásunkat családi vállalkozásként. Érdekes módon először paprikával foglalkoztunk, csak ezt követően váltottunk a salátára. Ennek az oka a személyes érdeklődésem volt e változatos zöldségféle iránt, valamint az a praktikusnak mondható ok, hogy termőidejét tekintve a paprikánál sokkal gyorsabban nő és nagyobb mennyiségben termeszthető. 2005-ben, a METRO felkérésére kezdtünk állandó beszállítóként együttműködni velük, ekkor alapítottuk meg a céget Kovács Róbert kollégámmal.
Mi minden terem a földjein? Miben más a Jászvega Kft. a többi hasonló profilú termelőhöz képest?
Elsősorban abban vagyunk különlegesek, hogy cégünk, alapítása óta magánkézben lévő, magyar gazdaság, így nem függünk az állam által kiosztott földek bizonytalan bérlési idejétől. Nem kóstolunk bele ész nélkül minden mezőgazdasági ágazatba, fő célkitűzésünk maradt a salátaféleségek széles választékának kiváló minőségű előállítása, valamint a piac igényeinek rugalmas, gyors kielégítése, az újdonságok bemutatása és a jászsági régió nevének öregbítése. Jelenleg 15 hektáron gazdálkodunk, itt csaknem 3 hektáron fóliasátor is megtalálható, amit bio-tüzelésű kazánokkal fűtünk a téli időszakban. A területeink többi részén szabadföldi kultúrában közel húsz féle salátát termesztünk, köztük rengetek salátakülönlegességet. A szabadföldi időszakban elsősorban a fejes és jégsaláta termesztése a legfőbb munkánk, ez május első hetétől november első hetéig tart.
"RENDKÍVÜL FONTOS, HOGY MINDIG SZÁMÍTHASSON AZ EMBER A PARTNERÉRE, HISZEN EGYMÁSBÓL ÉLÜNK."
Borbély Sándor
Honnan merítenek új ötleteket, inspirációt, hogy folyamatosan versenyképesek maradjanak?
Mindig igyekszünk igazodni kereskedelmi partnereink, és így közvetetten a fogyasztók igényeihez, az ő elvárásaik ösztönöznek minket a mind folyamatos fejlesztésben, mind pedig a legkivételesebb salátakülönlegességek nemesítésében. Tagjai vagyunk a ’Love my salad’ mozgalomnak; ez egy nemzetközi kezdeményezés, amely a termelők, a hivatásos felhasználók és a fogyasztók közötti kapcsolat létrehozásának igényét tűzte zászlajára a zöldségiparban. Mi a Jászvega profilját aktívnak és nyitottnak álmodtuk meg, ezért örömmel szállunk be hasonló programokba és tárjuk ki szakértelmünket, valamint tapasztalatainkat minden salátabarát felé. A mozgalommal közösen mi is elindítottuk a csomagolások QR-kóddal való megjelölését, hogy a fogyasztók minél szélesebb körben tudatosítsák, helyi termelőtől származik az, amit megvesznek. Nagyszerűnek tartjuk, hogy ezen a felületen a termelők is megosztják a vásárlókkal a tapasztalatukat a zöldségtermesztéssel és betakarítással kapcsolatban, és elmesélhetik, hogy pontosan hogyan kerül az általuk termesztett zöldség a farmról az asztalokra.
Megosztana velünk egy ilyen szakmai titkot? Például melyik a legjobbnak tartott salátájuk, és mit tehetünk, hogy megőrizzük egy ilyen kiváló alapanyag zamatát, ameddig eljut az étkezőasztalig?
Rögtön a második kérdésre válaszolva azt kell, mondjam, hogy a fejes saláta évtizedes uralmát mára megtörte a hihetetlenül sokszínű és egészséges jégsaláta, így jelenleg ez a legkeresettebb zöldségünk. Mi a megrendelés aktuálissá válásának napján reggel 8-kor vágjuk ki a salátafejeket. 7-kor még a földben vannak. Utána lemossuk vízzel, ez nagyon fontos, majd az áru átkerül a csomagolóba kiszerelésnek megfelelően, vagy ládákba, ha faládás megrendelésről van szó. Minden esetben hideg vizet használunk a mosáshoz, és kissé nedvesen szállítjuk ki a zöldségeket, hűtős teherautókban. A hidegvíz az egyetlen ugyanis, ami meggátolja a saláta természetes nedvképződését, ami ha beindul, akkor a zöldség hihetetlenül hamar kiszárad. Létfontosságú tehát a salátákkal kapcsolatban ez a nedvesítő eljárás, valamint, hogy amíg lehet, hűtőben tároljuk. Így hosszabban képes megőrizni frissességét és dekoratív külső jegyeit és felhasználás előtt nem kell a levelek egy részétől megszabadulni, konyhakészre mosva máris elkészíthető.
Voltak pillanatok a vállalkozás történetében, amelyek különösen büszkévé tették?
A folyamatra vagyok kiváltképp büszke, arra, hogy a kezdetektől tudjuk tartani az iramot a piacon és, hogy kihívói vagyunk a versenytársaknak. Büszkék vagyunk arra, hogy saját, magyar árut tudunk előállítani és szállítani, aminek igyekszünk hangot is adni az általunk tervezett és használt ládatakaró fólián.
Mi a következő cél, amit még el szeretne érni, és kitűzött Önmaga elé?
Rövidtávon elsősorban bővíteni szeretnénk a palettát. A fejes saláta, a Lolo Rosso és Bionda, illetve a jégsaláta után most készülünk belekóstolni a jelenleg méltán népszerű minizöldségek egyik ritka képviselőjébe, a mini római, vagy tetszetősebb nevén, szív salátába. Ez a rendkívül dekoratív, ám parányi salátakülönlegesség eredetileg olyan mediterrán vidékről származik, mint Spanyolország, vagy Olaszország melegebb klímája. Nekünk most külhoni segítséggel végre sikerülhet kinemesítenünk egy olyan variánsát, ami alkalmazkodik és gazdagon terem a mi éghajlatunkon is.
Ha nem lennének korlátok, milyen lenne álmai vállalkozása?
Azt mondhatom, hogy ez a vállalkozás maga a megvalósult álom már most is. Büszkeséggel tölt el, hogy folyamatosan tudunk termelni, jelen lenni a hazai piacon és lassan egy évtizede multinacionális vállalatok kiemelt beszállítójaként, problémamentesen működni. Ez volt az elképzelésünk és a mai napig arról álmodunk, hogy a hazai piacon való folyamatos aktív részvétel mellett minél több vevővel kerüljünk kapcsolatba és széles körben népszerűsítsük nagy gonddal termelt és válogatott salátakülönlegességeinket.
Mi fontos önnek az életben, az emberi kapcsolataiban, ami vállalkozása stílusát is meghatározza?
Egy ekkora termőterület irányításánál már különösen fontos az együttműködés és a kölcsönös megbízhatóság, szeretünk még egy kicsit az elvárásokon felül is teljesíteni. Cégünk alakulása óta a rendeléseket aznapi szedéssel és szállítással tudjuk teljesíteni így sok más termelővel szemben előnyünk a frissesség, ami a salátaféléknél fő szempont az eladásnál.
Mennyire fontosak önnek az üzleti kapcsolatok? Úgy érzi a METRO-ban partnerre talált vállalkozása sikeréhez?
Rendkívül fontos, hogy mindig számíthasson az ember a partnerére, hiszen egymásból élünk. Az életben viszont adódhatnak problémák, Sokak számára óriási lehetőség az, hogy a METRO nemzetközi vállalatként sem felejtette el azt, hogy minden nagynak apró a kezdete, és fontos törekvése, hogy felkarolja és segítse a hazai termelőket az igazi sikerek elérésében. 2014. nyara óta, újabb közös termékfejlesztés valósult meg a METRO-val, METRO igények alapján a nemzetközi beszállítást kiváltani magyar termékekkel. Ez az újdonság a szívsaláta, mely piros és zöld színben is elérhető a legkiválóbb szendvics alapanyag, hiszen apró levele van, nem kell tépkedni, így rendkívül könnyű felhasználást tesz lehetővé. amelyek egy bizalmi kapcsolatban mindig megoldhatóak, ezért is örülök, hogy ha a munkánkban is személyes, napi kapcsolatot sikerül fenntartani a megrendelőkkel. A METRO-val való együttműködés hatalmas lépés volt anno, hogy a Nagybani piacról, mi, mint őstermelők, egy országosan is jelentős vállalkozássá válhassunk. A magyar termelés biztosítja a frissességet, jobb szállíthatóságot, tervezhetőséget, mind a termelő, mind a kereskedő részéről, a reggel leszedett termékek pár órán beül az áruház polcain vannak, a Jászvega az egyike a kevés termelőnek, ahol a termelés és értékesítés egy kézben valósul meg, így a csomagolásra és logisztikára is 100% ráhatásuk van, mely a minőséget nagyban meghatározza.
A csomagolóanyagok terén is óriási a fejlődés, hiszen, a METRO egyik fő partneri körének, a vendéglátás igényeinek is a legjobban megfelelő csomagolás érhető el,pl. jelenleg 3 termék egybecsomagolva (mini római saláta). Mindent egybe vetve nagyon örülök, hogy a METRO szakértői csapatával nagyon jó együttműködést ápolunk, hiszen a közös fejlődés és együttgondolkodás mindkét fél érdeke.
Ha nem ezzel foglalkozna, mi lenne szívesen?
Ennyi év után el sem tudok képzelni mást, mint a gazdálkodást. Annyi szeretet, kitartás és odaadás van részünkről a zöldségtermesztésben, amit más hivatásban már nem hiszem, hogy megtalálnék. Szakmám szerint autószerelő vagyok, de nagy szerencsémre kertész családba nősültem, így hát a piacok világától a 15 hektáros nagykereskedelmi termelésig az egész szamárlétrát bejártam és erre az útra visszatekinteni mindig nagy örömmel tölt el.