Tippek a társadalmilag is fenntartható vendéglátóhelyhez
16. 08. 2022
Olvasási idő:12Perc
Amikor a
fenntarthatóságról beszélünk, legtöbbször az ökológiai dimenzióra
koncentrálunk, így él a fogalom a köztudatban is. Holott a fenntarthatóság egy háromlábú szék: a gazdasági és
társadalmi fenntarthatóság nélkül felborulna. Míg az ökológiai fenntarthatóság
az erőforrások okos felhasználásán alapult, a gazdasági fenntarthatóság a fair,
átlátható és tervezhető gazdasági működést jelenti, a társadalmi
fenntarthatóság – afféle híd szerepet betöltve a kettő között – az emberi
tényezőre fókuszál. Méltányos elbánás és bér, fejlődési és önmegvalósítási
lehetőség – ezek alapelvárások a szívvel-lélekkel végzett munkához, a
vállalkozás elfogadottságához és a lojalitáshoz.
A
vendéglátóhelyek szempontjából – a jelenlegi szakemberhiány miatt – különösen
fontos a társadalmi fenntarthatóság munkahelyi érvényesítése. A hosszú távú
működéshez, piacképességhez ugyanis stabil, egymást támogató csapat szükséges.
Ennek kialakításához adunk öt, megszívlelésre érdemes tanácsot!
#1 Állítson
fel mindenki által elfogadott szabályokat a fair csapatmunkára!
A munkahelyi
hangulatot a kollégák viselkedése alapozza meg. Hogy az eltérő emberi
természetnek ne legyen kárvallottja, legyen egy dokumentum, ami a munkatársak
egymással szembeni magatartását szabályozza. Ha már belépéskor egy „fair
etikett” fogadja a kollégákat, ami az ő boldogulásukat is szolgálja, a maguk
ügyének fogják érezni a betartását. Ne feledje, mindenekelőtt a vezetőknek kell
példát mutatniuk.
Ne a vendégek előtt oldják meg a vitás
helyzeteket, hanem a rendszeres megbeszéléseken.
Legyen a viselkedési kultúra része az egymással
való tiszteletteljes beszéd, a destruktív kritika mellőzése.
Legyen elvárás az egymásnak való
segítségnyújtás, kiváltképp az újoncok irányába.
Tudta? A METRO vállalatcsoportban öt jól kidolgozott vállalati
irányelv – fenntartható üzlet, a kapcsolatok ereje, példamutatás, tulajdonosi
szemlélet és ügyfélsiker – szabályozza a mindennapok viselkedési kultúráját,
mely világosan megmutatja a követendő értékeket a külső és a belső együttműködésekben
egyaránt.
#2 Fordítson
figyelmet a munkatársak egészségére és jóllétére!
Méghozzá a
kötelező foglalkozás-egészségügyi és foglalkozásbiztonsági szabályok betartásán
túl. A vendéglátóiparban dolgozók a fizikai és mentális igénybevétel miatt különösen
ki vannak téve az ízületi kopásnak, a- különböző érrendszeri károsodásnak, vagy
a fokozott stressz ártalmainak. Következzék néhány tipp ezek megelőzésére:
Szó szerint terheket vehet le munkatársai
válláról a megfelelő technológia alkalmazásával (pl. dagasztógép, aprítógép),
vagy minőségi konyhakész termékek használatával.
A munkahely ergonomikus kialakításával időt és
energiát is spórol a kollégáknak: érdemes szakértőt bevonni a tervezésbe.
Jutalmazza az egészséges életmódot! Ajánljon fel
nemdohányzó bónuszt minden dohányzásmentes félév/év után, vagy kilométerbónuszt
gyalog- és biciklitúrákon, futóversenyen való részvételért.
A cafeteriában legyen helye a sportbérletnek,
vagy szervezzen közös sporttevékenységet!
Tudta? A
METRO vállalatcsoportban „wellbeing-nagykövetek” szerveznek a testi-lelki
egészség megőrzésére irányuló céges programokat: gyümölcsnapot,
fitnesz-kihívást vagy akár zumbaórát.
#3 Biztosítson
lehetőséget a fejlődésre, önmegvalósításra!
A
fenntarthatóság jellemzője a minőségi fejlődés a mennyiségi növekedéssel
szemben; ha egy vállalkozás tudatosan fejleszti a munkavállalóit, lehetőséget
adva a saját ötletek megvalósítására is, valójában a jövőjébe fektet. Lássuk,
milyen lehetőségek adódnak a kézenfekvő külső és belső képzéseken, tréningeken,
konferenciákon és fórumokon kívül!
Szervezzen partnerlátogatásokat a csapat tagjai
részére, hogy jobban megismerjék a vállalkozás működését, és elmélyítse az
együttműködést a beszállítókkal!
Adjon lehetőséget tanulmányutakra, tanulmányi
kirándulásra!
Támogassa alkalmazottai továbbképzési ambícióit
rugalmas műszakbeosztással, vagy akár fizetés nélküli szabadsággal!
Adjon lehetőséget arra – pl. ötletládával –,
hogy a munkavállalók megosszák a vállalkozás lehetséges fejlesztésével
kapcsolatos elképzeléseiket!
Tudta? A METRO vállalatcsoportban a vezetők a képzési csapattal
együtt, egyedi fejlesztési tervet dolgoznak ki minden munkavállaló számára. A
teljesítményértékeléssel együtt a fejlesztési tervet egy digitális program
segítségével meghatározott időközönként felülvizsgáljuk és nyomon követjük. Az
egyéni fejlődés támogatása a karrier célok megvalósításához is hozzásegíti a
munkavállalókat – ez az elköteleződést is elmélyíti.
#4 A
társadalmi szerepvállalás menő!
Jót tenni jó – ezt mindenki tudja. Ha a csapat azt éli meg,
hogy munkájuknak társadalmi haszna van, hogy ők is beletettek valamit a
közösbe, az olyan mentális támogatást ad, amiből hosszú távon képesek erőt
meríteni. Nem kell feltétlenül önkéntesprogramokban részt venni a csapattal (bár
jó ötlet), hiszen közösségi, találkozási térként egy vendéglátóhely számtalan
eszközzel rendelkezik a társadalmi részvételre.
Vásároljon helyi termelőktől, és mutassa is be
őket és termékeiket a vendégeknek!
Adjon árengedményt elviteles ételeiből és
italaiból, ha a vendég saját edényt használ.
Használjon fenntartható csomagolást és terítéket!
A beszerzésnél fordítson figyelmet arra, hogy az áru megbízható forrásból
származó, visszakövethető és tisztességes kereskedelemben forgalmazott legyen!
Tartson nyílt napokat iskolások, szakképzésben
részt vevők számára!
Legyen stratégiája az élelmiszerhulladék
csökkentésére! A nap végén megmaradt ételeket ajánlja fel a rászorulóknak, vagy
támogasson menhelyeket, állatparkokat.
Tudta? A METRO vállalatcsoport számos módon támogatja a társadalmat
és a fenntartható gazdaságot. Rendszeresen adományozunk az Élelmiszerbanknak,
állatkerteknek és vadasparkoknak. Folyamatosan monitorozzuk a hulladékcsökkentő
megoldásaink eredményességét. Ismeretterjesztést végzünk a munkavállalók és a
szélesebb közönség körében is a fenntartható gasztronómia témájában. Napelemes
kiserőműveink számának folyamatos növelése és gépészeti berendezéseink modernizálása
az energiahatékonyságot és a károsanyag-kibocsátás csökkentését segíti. Kiemelt
figyelmet fordítunk a fenntarthatóságra a beszerzés során is.
#5 Kommunikálja
a fenntarthatóság felé tett lépéséit!
A
fenntarthatóság közös ügyünk: az egyéni elkötelezettségek összeadódnak és – a
példamutatás, mintakövetés révén – erősítik egymást. Ezért is fontos, hogy
nyilvánosságot kapjanak a fenntarthatósági kezdeményezések. Váljon
vendéglátóhelye a fenntarthatóság szócsövévé: kommunikáljon tudatosan a
honlapján, a közösségi oldalain, a vendéglátóhelyen vagy akár az étlapon! Vegye
fel a kapcsolatot a helyi média képviselőivel is. Egy szolgáltatás vagy program
is lehet üzenetértékű: szervezzen fenntartható főzéstanfolyamokat, bemutatókat.
A METRO a
2000-es évek eleje óta egyre nagyobb energiát fordít fenntarthatósági céljainak
megvalósítására. A kezdetek óta nagy hangsúlyt fektetünk a munkatársak és
partnerek bevonására, motiválására a folyamatba. A cikkben foglaltak alapját a
német METRO anyavállalat blogbejegyzése adta. https://www.metro.de/blog/soziale-nachhaltigkeit