METRO: Vargabetűvel kerültél a mentes élelmiszerek, termékek piacára. Hogyan történt?
Herczeg Andrea: Az eredeti szakmám a marketingkommunikációhoz köt: marketinges, kiadványszerkesztő, rendezvényszervező vagyok papír szerint, s ezeket ma is aktívan gyakorlom a mentes piac keretei között. Tíz éve egy bioboltban dolgoztam marketingesként, amikor beszippantott ez a mentes világ. Akkor döntöttem el, hogy olyan hivatásra vágyom, amivel tudok segíteni az embereken. Azt láttam, hogy hiába állt rendelkezésre már akkor is számos mentes termék, az élelmiszerérzékenyek nem ismerték a lehetőségeiket, a gyártók pedig nehezen érték el a célcsoportjukat. Arra gondoltam, hogy nosza, teremtsünk nekik fórumot és kössük össze őket egymással. Ebből az elképzelésből lett a Csak a Mentes brand.
METRO: Mi mindennel foglalkozol a Csak a Mentes égisze alatt?
Herczeg Andrea: Induláskor – ez 2017-ben volt – egy olyan rendezvényben gondolkodtam, ami a mentes termékeket gyártókat és forgalmazókat egy helyen és időben mutatja be, elsősorban ételérzékenyek számára. Szerettem volna, ha az ételérzékenyek nemcsak hiteles információt kapnának, hanem megtapasztalnák a rendelkezésükre álló termékbőséget is. A rendezvényeket, melyek már egyfajta családi fesztiválok, a kiemelt ünnepekhez, húsvéthoz és karácsonyhoz igazítottuk.
A Csak a Mentes – amit én egész egyszerűen csak mentes közösségnek nevezek – különlegessége, hogy nemcsak gyűjti, hanem szűri is a mentes termékeket, hogy valóban megfelelnek-e az elvárásoknak. Külön kiemeljük a magyar termékeket és az innovációkat. Márciusban kuponnapokat tartunk. Print és online életmódmagazint adunk ki. Eddigi működésünk a célközönség igényeire adott releváns válaszokról szólt: így indult el az – idén a METRO partnerségével megvalósított – Év Mentes Séfje kezdeményezés is 2018-ban, ami egész Európában egyedülálló verseny.
METRO: Te magad nem tartozol az ételallergiások közé. Milyen étrendet követsz?
Herczeg Andrea: Tudatosan étkezem, odafigyelek a termék összetevőire, ügyelek arra, hogy fenntartható módon és egészségesen étkezzek. Bár nem vagyok rákényszerítve arra, hogy glutén-, laktóz-, tojás- vagy cukormentesendiétát kövessek, de a mentes élelmiszerek kiválóan beilleszthetők egy normál vegyes étrendbe is; olyan 60% arányban élek velük.
METRO: Milyennek látod a speciális étrenddel élők helyzetét ma Magyarországon?
Herczeg Andrea: Tíz évvel ezelőtt még kifejezetten információhiány volt, az élelmiszerallergia diagnózisig is hosszabb volt az út. Ehhez képest ma már talán túlságosan is fel van kapva a téma, és annak isszuk a levét, hogy sok a téves információ. Mint minden egészségügyi téma esetében, itt is nagyon fontos a hiteles forrásból való tájékozódás, a szakemberrel való konzultáció az öndiagnózis helyett.
Mindenesetre a mentes termékek köre nagy és egyre bővül; az igény pedig életre keltette az éttermi mentes kínálatot is. A Csak a Mentes egyfajta iránytű szerepet lát el az információk dzsungelében. Felkészült szakembereinkkel ténylegesen segítséget tudunk nyújtani a mentes élet több területén is.
METRO: Te magad is szívesen alkotsz a konyhában?
Herczeg Andrea: Nagyon szeretek a konyhában tevékenykedni, de kevés az időm a kreatív ételkészítésre. Szívesen kísérletezem tésztaételekkel: gluténmentes liszteket használok fel finom házitészták elkészítéséhez.
METRO: Ki inspirál a gasztronómiában?
Herczeg Andrea: Például Veganeeta (Dr. Árvai Anita, a Veganeeta Home vegán étterem tulajdonosa). Nagyon sokoldalú nő, példát mutat és motivál. A Csak a Mentes szakemberei is inspirálnak, közülük Varga István nyers séfet emelném ki, a kreativitása egészen lenyűgöző.
METRO: El tudod képzelni magad más szerepben is?
Herczeg Andrea: Kénytelen voltam elképzelni, mert a pandémiás válság a leállás miatt érzékenyen érintette a Csak a Mentes közösséget. Felmerültek ugyan alternatívák, de egyiket se tudnám ennyire szívvel-lélekkel végezni, komoly traumaként éltem volna meg, ha le kellett volna mondanom a Csak a Mentesről. Szerencsére azóta ismét pezseg az élet körülöttünk is.
METRO: Mire készülsz 2023-ban?
Herczeg Andrea: Idén megújult arculattal és újfajta gondolkodásmóddal dolgozunk. Január és február fókuszában az Év Mentes Séfje verseny állt, amit a METRO támogatott. Tavasztól minden energiánkat az új szolgáltatásaink - mint a szakemberkereső és a piactér - elindítására és működtetésére fordítjuk. Emellett nagyobb hangsúlyt kap az edukációs vonal, és workshopokat, tananyagokat is kínálunk.
METRO: Hogy látod a Csak a Mentes közösséget öt év múlva?
Herczeg Andrea: 2017-ben azt gondoltam, hogy ez csak egy rendezvénysorozat lesz – ma széles körű szolgáltatásokat kínál egy profi csapat a Csak a Mentes égisze alatt. Úgy gondolom, öt év múlva is a megfogalmazódó igényekre adott reakcióink fogják alakítani a működésünket. Ezek alapján már most körvonalazódik a vidék felé nyitás és a külföldi rendezvények lehetősége. A szomszédos országokban is szeretnénk megrendezni a Csak a Mentes programokat – erre már érkeztek konkrét megkeresések is.